Value capture’s viability in Mexico: The case of the municipality of Monterrey
Published 2023-07-13
Keywords
- urban economy,
- capital gains recovery,
- urban financing,
- land value,
- urban regeneration
How to Cite
-
Abstract758
-
PDF (español)574
-
En línea (español)231
-
EPUB (español)23
-
Kindle (español)35
-
Audio (español)11
Downloads
Copyright (c) 2022 Estudios Demográficos y Urbanos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Metrics
Abstract
The objective of this research is to determine the viability of capital gains recovery as a financial instrument for urban infrastructure in the city of Monterrey. It identifies the current situation of the phenomenon, as well as a case study that allows identifying the theoretical and methodological findings that contribute to understanding it in Monterrey, Nuevo León, Mexico. The conceptual and theoretical arguments reviewed are the urban economy, urban financing, urban infrastructure and the recovery of capital gains. Subsequently, an analysis of the change in the value of land in neighborhoods of that municipality, in order to visualize the evolution of the value and thereby identify the differences in capital gains generated and determine which are the factors that affect the value of the land to a greater extent. Those are categorized into two dimensions of analysis: Land value and accessibility. Finally, the main findings are described, among which are only the access to mass public transport and the correlation between the appreciation of the neighborhoods before it.
References
- Aberbach, J. D. (2001). The United States Federal Government and new public management: How good a fit? Public Policy and Administration, 16(3), 4-23. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/095207670101600302 DOI: https://doi.org/10.1177/095207670101600302
- Blanco, A., Moreno, N., Vetter, D. y Vetter, M. (2016). El potencial de la captura de plusvalías para la financiación de proyectos urbanos: consideraciones metodológicas y casos prácticos.
- Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0000597 DOI: https://doi.org/10.18235/0000597
- Camagni, R. (2005). Economía urbana. Barcelona: Antoni Bosch.
- Consejo Nacional de Población (2018). Delimitación de zonas metropolitanas de México 2015. Conapo. https://www.gob.mx/conapo/documentos/delimitacion-de-las-zonas-metropolitanas-de-mexico-2015
- Fitch Osuna, J. M. y Garcia Almirall, P. (2008). La incidencia de las externalidades ambientales en la formación espacial de valores inmobiliarios: el caso de la región metropolitana de Barcelona. ACE, Arquitectura, Ciudad y Entorno, 2(6), 673-692. https://upcommons.upc.edu/handle/2099/4488 DOI: https://doi.org/10.5821/ace.v2i6.2427
- Fitch Osuna, J. M. (2010). Emulación del valor inmobiliario y dinámica territorial. México: UANL, UPC-CPSV.
- George, H. (1954). [1879]. Progress and poverty. Nueva York: Robert Schalkenbach Foundation.
- Gómez, N. S. (2000). Los impuestos y la deuda pública. Ciudad de México: Porrúa.
- Jaramillo, S. (2009). Hacia una teoría de la renta del suelo urbano. Bogotá: Universidad de los Andes.
- Lupano, J. y Sánchez, R. (2009). Políticas de movilidad urbana e insfraestructura urbana de transporte. (Documento de proyecto de la CEPAL). Santiago de Chile: Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/3642/S2009021_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Marshall, A. (1890). Principles of economics. https://oll.libertyfund.org/titles/marshall-principles-of-economics-8th-ed
- Organización de las Naciones Unidas-Hábitat. (2016). Índice básico de ciudades prósperas. Informe final del municipio de Monterrey, Nuevo León, México. Ciudad de México: Infonavit / Sedatu / ONU-Hábitat. https://infonavit.janium.net/janium/Documentos/57838.pdf
- Organización de las Naciones Unidas, México. (30 de octubre de 2020). Las zonas urbanas ya albergan el 55 % de la población mundial, y se prevé que esa cifra aumentará al 68% para 2050. ONU. https://www.onu.org.mx/las-zonas-urbanas-ya-albergan-el-55-de-la-poblacion-mundial-y-se-preve-que-esa-cifra-aumentara-al-68-para-2050/
- Ortega Ridaura, I. y Márquez, M. G. (2005). Génesis y evolución de la administración pública de Nuevo León. México: Fondo Editorial de Nuevo León.
- Peterson, G. E. (2008). Unlocking land values to finance urban infrastructure. Trends and options. Washington, D.C.: The World Bank. http://hdl.handle.net/10986/6552 DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7709-3
- Pírez, P. (2013). La urbanización y la política de los servicios urbanos en América Latina. Andamios, 10(22), 45-67. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632013000200004&lng=es&tlng=es DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v10i22.266
- Ricardo, D. (1817). Principles of political economy and taxation. http://www.econlib.org/library/Ricardo/ricP.html
- Rojas, F. y Smolka, M. (2007). Nueva ley colombiana implementa la recuperación de plusvalías. En F. Rojas y M. Smolka, Perspectivas urbanas: temas críticos en políticas de suelo en América Latina (pp. 203-204). Cambridge, MA: Lincoln Institute of Land Policy. https://www.lincolninst.edu/sites/default/files/pubfiles/perspectivas-urbanas-book-full.pdf
- Shoup, D. (1994). Is underinvestment in public infrastructure an anomaly? En G. Jones y P. Ward (eds.), Methodology for land and housing market analysis. Cambridge, MA: Lincoln Institute of Land Policy.
- Smith, A. (1977). [1776]. An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. Chicago: Cannan. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226763750.001.0001
- Smolka. M. O. (2013). Implementación de la recuperación de plusvalías en América Latina. Políticas e instrumentos para el desarrollo urbano. Cambridge, MA: Lincoln Institute of Land Policy. https://www.lincolninst.edu/sites/default/files/pubfiles/implementacion-recuperacion-de-plusvalias-full_0.pdf
- Von Thünen, J. H. (1826). Der Isolierte Staat in Beziehung auf Landwirtschaft und Nationalökonomie. Hamburgo (3.a ed.).
- Zhao, Z., Das, K. y Larson, K. (2012). Joint development as a value capture strategy for public transit finance. Journal of Transport and Land Use, 5(1), 5-17. http://www.jstor.org/stable/26201681 DOI: https://doi.org/10.5198/jtlu.v5i1.142
- Fuentes normativas, planes y programas de desarrollo
- Código Fiscal de la Federación, Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión.
- Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión.
- Ley de Asentamientos Humanos, Ordenamiento Territorial y Desarrollo Urbano para el Estado de Nuevo León, H. Congreso del Estado de Nuevo León.
- Ley de Hacienda Municipal del Estado de Nuevo León, H. Congreso del Estado de Nuevo León.
- Ley de Ingresos del Municipio de Monterrey, H. Congreso del Estado de Nuevo León.
- Ley de Obras Públicas para el Estado y Municipios de Nuevo León, H. Congreso del Estado de Nuevo León.
- Plan de Desarrollo Urbano del Municipio de Monterrey, 2013-2025.
- Programa Nacional de Desarrollo Urbano y Vivienda.
- Programa Estatal de Desarrollo Urbano, Nuevo León.
- Programa Municipal de Desarrollo Urbano, Monterrey, Nuevo León.